Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy

we Frysztaku

wyszukiwarka :

czegoś nie możesz znaleźć ? poszukaj

WYCIECZKA DO BONINA

nino-de-dibujos-animados-jugando-a-la-tabla-de-surf-con-grandes-olas_43633-2909

W dniu 17.09.2018 r. wychowankowie  naszego Ośrodka  (M. Tokarska,  P. Chrząszcz, K. Budyń, S. Wróbel, N. Zielińska, J. Długosz, P. Kowalczyk, D. Paluch, P. Kozłowski, P. Niziołek, M. Jagieła oraz M. Paszek) wraz  z opiekunami: Panią A. Grelą oraz Panem S. Czarnikiem udali się na tygodniowy wyjazd do zaprzyjaźnionej placówki w Boninie - Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa. Miejscowość ta znajduje się  na drugim krańcu Polski, skąd już niedaleko do Morza Bałtyckiego. Nasi wychowankowie nie mogli się doczekać momentu spotkania z Bałtykiem i jego atrakcyjnymi miejscami, co nastąpiło dopiero w dniu 18 września, bowiem musieliśmy przejechać aż ponad 850 km. Zanim dotarliśmy do celu, byliśmy   w Częstochowie, gdzie zwiedziliśmy Sanktuarium  Maryjne Ojców Paulinów na Jasnej Górze,  wzięliśmy udział we Mszy Świętej z odsłonięciem cudownego obrazu z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej.

Na naszej długiej trasie wycieczki mieliśmy nocleg we Włocławku. Do celu dotarliśmy 18 września w godzinach popołudniowych, gdzie zostaliśmy bardzo ciepło powitani przez Panią Kierownik  Internatu. Niedługo później udaliśmy  się do Mielna  na  upragnione przez  nas ,,przywitanie z morzem" (niektórzy wychowankowie byli pierwszy raz nad morzem). Wychowankowie byli zachwyceni otaczającymi nas widokami, tym bardziej, że aura nam wyjątkowo sprzyjała - było bardzo słonecznie i ciepło.

Następnego dnia pojechaliśmy do miejscowości Dobrzyca, gdzie zwiedzaliśmy ogrody tematyczne ,,Hortulus" - kompleks ogrodowo-parkowy, w którym znajduje się kalendarz celtycki, kamienny krąg, zegar kwiatowy oraz liczne kolekcje roślin i krzewów. Wyjątkową atrakcją jest największy na świecie labirynt grabowy z 20 metrową wieżą widokową. Odwiedziliśmy także Gąski, gdzie nasi wychowankowie szukali muszelek, bursztynów oraz wykonywali budowle z piasku. Następnie dotarliśmy do Kołobrzegu, gdzie przechadzaliśmy się po tutejszym molo, podziwialiśmy przepiękne widoki na morze i wdychaliśmy leczniczy jod. Zwieńczeniem tego spaceru było odwiedzenie ,,Pomnika Zaślubin Polski z Morzem", gdzie w 1945 r., po zakończeniu II wojny światowej, nasze państwo odzyskało dostęp do Morza Bałtyckiego. Wracając do Bonina zostaliśmy zaproszeni do udział w dyskotece integracyjnej z młodzieżą tutejszej placówki. Wychowankowie byli bardzo zadowoleni, że mogą wziąć udział w zabawie i nawiązać nowe znajomości.

W kolejnym dniu wycieczki udaliśmy się do Nadleśnictwa Karnieszewice, gdzie zwiedzaliśmy arboretum, które powstało w 1881 r. - czyli wyodrębniony obszar leśny, na którym znajduje się kolekcja drzew i krzewów do celów naukowo - badawczych i dydaktycznych. Młodzież  naszego Ośrodka mogła poszerzyć wiedzę na temat znanych gatunków drzew i krzewów. W trakcie naszej podróży po wybrzeżu znaleźliśmy także czas na zwiedzanie bardzo starego, bo XV wiecznego kościółka w Iwęcinie, który powstał z inicjatywy cystersów  z klasztoru w Bukowie Morskim. Na koniec odwiedziliśmy Łazy oraz Mielno, gdzie nasi wychowankowie brali udział w proponowanych grach  i zabawach na piasku. Zwieńczeniem dnia był nasz udział w sportowych rozgrywkach z wychowankami z Bonina oraz w seansie filmowym.

Dnia 21 września udaliśmy się w drogę powrotną do Frysztaka, po wcześniejszym pożegnaniu nas przez Panią Kierownik tutejszej  placówki. Na trasie zwiedziliśmy  Włocławek, gdzie mieliśmy nocleg. Do naszej placówki dotarliśmy 22 września w godzinach popołudniowych. Stąd z bagażem pełnym wrażeń, emocji oraz pamiątek rozjechaliśmy się do swoich domów.