Specjalny
Ośrodek Szkolno - Wychowawczy we Frysztaku
jako placówka realizująca zadania Wiodącego
Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego Powiatu Strzyżowskiego
kontynuuje zajęcia terapeutyczne w ramach Programu „Za życiem"
W roku 2018 zajęcia
specjalistyczne realizowane były od
26 marca do 20 grudnia.
Zajęciami objęto 26
dzieci posiadających opinie poradni psychologiczno - pedagogicznych o
potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Spośród 26 dzieci
objętych zajęciami terapii, 20 posiadało także orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na różne rodzaje
niepełnosprawności:
§ niepełnosprawność
intelektualną w stopniu umiarkowanym - 3 dzieci
§ niepełnosprawność
ruchową - 1 dziecko
§ autyzm - 4 dzieci
§ niepełnosprawności
sprzężone - 12 dzieci
W bieżącym roku w SOSW we Frysztaku zrealizowano 1300
godzin zajęć terapeutycznych. Liczba dzieci objęta danym rodzajem zajęć
oraz ilość godzin poszczególnych rodzajów zajęć przedstawia się następująco:
§
zajęcia logopedyczne - 13 dzieci, 293
godziny
§
zajęcia
psychostymulujące rozwój dziecka - 15 dzieci, 337 godzin
§
zajęcia rehabilitacji
ruchowej
- 5 dzieci, 109 godzin
§
zajęcia integracji
sensorycznej
- 9 dzieci, 173 godziny
§
zajęcia terapii
pedagogicznej
- 9 dzieci, 243 godziny
§
zajęcia rozwijające
umiejętności społeczne - 6 dzieci, 118 godzin
§
zajęcia rozwijające
umiejętności komunikacyjne - 2 dzieci, 27 godzin
Każde dziecko objęte zajęciami terapeutycznymi
skorzystało z kilku form terapii:
§
z jednej formy - 3 dzieci
§
z dwóch form - 12 dzieci
§
z trzech form - 8 dzieci
§
z czterech form - 3 dzieci
W
ramach funkcjonowania OKRO działa także, bezpłatny dla osób korzystających, Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny SOS.
W 2018 roku zrealizowano w Punkcie 78
konsultacji indywidualnych dla dzieci w wieku od 1 miesiąca życia do
rozpoczęcia nauki szkolnej oraz dla uczniów. Udzielono także ich rodzicom/
opiekunom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych oraz
porad i instruktażu ws. metod postępowania i pracy z dzieckiem w środowisku
domowym.
Przeprowadzono też 4
szkolenia dla rad pedagogicznych szkół ogólnodostępnych z zakresu metod
pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu oraz z uczniem z depresją, a także
udzielono konsultacji asystentom rodzin i nauczycielom, którzy pracują z tzw.
uczniem trudnym.
EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII
Zajęcia terapeutyczne prowadzone w ramach
Programu „Za życiem" są znaczącym wsparciem dla dzieci niepełnosprawnych i
ich rodzin. Prowadzone oddziaływania wychowawczo - terapeutyczno -
dydaktyczne przyczyniają się do
nabycia podstawowych umiejętności oraz uzyskania następujących efektów w
wymienionych poniżej sferach:
A. W zakresie sfery emocjonalno - społecznej:
§ nabycie oraz utrwalenie podstawowych umiejętności
samoobsługowych, a poprzez to wzrost samodzielności dzieci,
§
nabycie nawyków
higienicznych i prozdrowotnych,
§
poznanie zasad
zachowania w różnych miejscach i sytuacjach społecznych,
§
lepsze rozumienie
siebie, swoich przeżyć, emocji,
§
wzrost umiejętności w
zakresie samokontroli,
§
wzbudzenie
zainteresowania zabawą tematyczną i symboliczną, poprzez jej modelowanie,
korygowanie, przełamywanie schematów w myśleniu i działaniu,
§
nabycie oraz
utrwalenie podstawowych informacji o sobie, swojej rodzinie, osobach z najbliższego otoczenia.
B. W zakresie sfery poznawczej i komunikacyjnej:
§
nabycie umiejętności
nawiązywania, utrzymywania kontaktu wzrokowego oraz wspólnego pola uwagi,
§
wydłużenie czasu
koncentracji na rzeczach, osobach, zadaniach, zabawie,
§
wzbudzenie
zaciekawienia środowiskiem społeczno - przyrodniczym, zachodzącym w nim
zjawiskach oraz zmianach,
§
poszerzenie
aktywności poznawczej dzieci poprzez rozwijanie ich zainteresowań,
§
poprawa w zakresie
pamięci, myślenia, rozumowania przyczynowo - skutkowego, kojarzenia,
umiejętności porządkowania, klasyfikowania, porównywania, dostrzeganie
relacji, różnic oraz podobieństw pomiędzy przedmiotami i zjawiskami,
§
wzrost motywacji do
pokonywania trudności i podejmowania wysiłku intelektualnego,
§
wzbudzenie
zainteresowania obrazem, słowem, tekstem,
§
większa aktywność
werbalna,
§
usprawnienie motoryki
aparatu artykulacyjnego oraz funkcji oddechowo
- fonacyjnych,
§
nabycie przez dzieci
umiejętności rozumienia oraz posługiwania się podstawowymi gestami i znakami
graficznymi w ramach komunikacji alternatywnej,
§
wzbogacenie zasobu
wiedzy i słownictwa leksykalnego (słownik bierny i czynny),
§
wdrożenie do
stosowania prawidłowych form fleksyjnych i składniowych wypowiedzi,
samodzielnego układania opowiadań, inicjowania oraz prowadzenia rozmowy.
C. W zakresie sfery ruchowej:
§
poprawa w zakresie
postawy ciała, równowagi, koordynacji oraz sprawności ruchowej,
§
usprawnienie motoryki
dużej, umiejętności poruszania się, pokonywania przeszkód oraz wzmocnienie
mięśni posturalnych,
§
wzrost świadomości
własnego ciała, panowania nad swoim ruchem oraz jego płynnością,
§
nabycie umiejętności
reagowania na muzykę poprzez aktywne i twórcze ruchy własnym ciałem lub
naśladowanie,
§
lepsza orientacja
przestrzenna oraz wyobraźnia kinestetyczno - wzrokowo - ruchowa,
§
zmniejszenie
problemów i zaburzeń w sferze sensorycznej,
§
usprawnienie motoryki
małej, umiejętności naśladowania, zdolności manualnych
i grafomotorycznych.
W
ramach realizacji Programu „Za życiem"
funkcjonują warsztaty Grupy Wsparcia dla Rodziców podczas, których rodzice
mają możliwość wspólnie z terapeutami i pod ich kierunkiem uczyć się stymulowania rozwoju swoich
dzieci. Działania terapeutów oraz wspólne warsztaty cieszą się dużym zainteresowaniem
Rodziców i Opiekunów.
Opr.
M. P.
|